Cara Membuat Telefon Android Tidak Perlahan Ketika Bermain Permainan

Apabila kami baru membeli peranti Android, tentunya kami tidak akan menghadapi sebarang masalah semasa menjalankan aplikasi atau bermain permainan. Tetapi dari masa ke masa. Peranti akan mula berasa perlahan walaupun tidak jarang mengalami lag atau patah ketika bermain permainan.

Ini sangat munasabah kerana semakin lama kita menggunakan Android, maka biasanya lebih banyak aplikasi dan permainan dipasang. Bilangan aplikasi dan permainan pasti akan mengambil banyak RAM dan juga meninggalkan banyak cache supaya menjadikan penurunan prestasi.


Nah, kali ini kami akan mengkaji semula cara untuk memastikan Android lambat, sama ada semasa bermain permainan atau apabila digunakan untuk aktiviti harian. Cara berikut adalah sangat mudah dan anda juga tidak perlu terlebih dahulu mengarungi.

Bagaimana Membuat Android Tidak Perlahan Ketika Bermain Permainan

1. Buang Aplikasi yang Tidak Digunakan

Sepanjang masa ini, kita mungkin menganggap bahawa jika aplikasi lama yang tidak digunakan lagi tidak akan menjadi masalah jika ditinggalkan pada telefon pintar Android atau tablet. Ini sememangnya benar, tetapi akan lebih baik jika kita memadamkan aplikasi itu supaya ia dapat memberikan ruang kosong untuk aplikasi lain.

Mengalih keluar atau menyahpasang aplikasi tidak sukar. Apa yang perlu anda lakukan ialah pergi ke Tetapan> Apl, kemudian buka aplikasi yang ingin anda padam, kemudian tekan butang pemasangan. Pada beberapa jenis telefon pintar kita juga boleh melakukannya dengan menekan dan memegang ikon aplikasi, kemudian slaid ke ikon sampah.

Sebelum mengeluarkan aplikasi, pastikan tiada data penting yang disimpan di dalamnya seperti dokumen, data permainan, ebook dan lain-lain. Sekiranya ada, maka sila mulakan dahulu supaya anda dapat menggunakannya lagi di masa hadapan.

Dengan menghapuskan pelbagai aplikasi ini, kini terdapat banyak ruang yang boleh anda gunakan untuk memasang aplikasi lain. Anda juga boleh memasang aplikasinya dengan mudah kemudian. Sekiranya aplikasi itu adalah aplikasi yang dibayar, Gedung Play juga akan mengingatinya supaya anda tidak perlu membelinya lagi.

2. Bersihkan Cache

Hampir semua aplikasi akan menyimpan cache untuk pelbagai tujuan. Biasanya, pelbagai aplikasi ini akan menyimpan fail cache mereka daripada menjadi lebih besar dengan memotong cache lama yang tidak lagi digunakan. Malangnya, kadangkala terdapat aplikasi yang tidak berjalan secara normal jadi cache lama tidak dipadamkan.

Jika keadaan seperti itu, maka secara automatik kita perlu memadamkan secara manual. Caranya adalah untuk membuka menu pertama Settings> Apps kemudian buka aplikasi di sana. Setelah dibuka, anda akan melihat saiz cache aplikasi.

Sekiranya saiz cache dianggap tidak normal atau terlalu besar, maka anda boleh memadamkan dengan segera dengan menekan butang "Clear Cache". Selepas proses pembersihan permohonan itu mungkin sedikit perlahan ketika membuka lagi untuk pertama kalinya. Ini sangat biasa kerana aplikasi akan membuat cache dari awal lagi.

Sebagai tambahan kepada cara untuk menjaga Android lambat, anda juga boleh menggunakan helah penjelasan cache ini jika terdapat masalah dengan aplikasi. Pembersihan cache juga sangat selamat kerana ia tidak akan memadamkan data peribadi, pilihan, dan lain-lain yang terkandung dalam aplikasi. Di samping itu, terdapat banyak cara lain untuk membersihkan cache Android seperti yang ditinjau dalam artikel ini.

3. Padam fail yang tidak diperlukan

Seperti yang disebutkan di atas, mengeluarkan aplikasi boleh membuat ruang kosong baru dalam memori yang sangat berguna. Nah, kita juga boleh mendapatkan ruang kosong ini dengan memotong fail yang tidak penting atau tidak digunakan lagi.

Sekiranya kita mahu meluangkan masa untuk memeriksa pelbagai folder dalam memori dalaman atau luaran, tentunya kita akan mendapati banyak fail yang tidak lagi berguna. Untuk mencari fail kita boleh menggunakan aplikasi seperti ES File Explorer dan lain-lain.

Pelbagai fail yang tidak digunakan biasanya di folder muat turun, bluetooth, dan lain-lain. Pelbagai fail lain seperti peta luar talian dan cache video dalam talian anda juga mesti memadam jika tidak digunakan lagi. Untuk lebih lega, anda juga boleh memadam mesej SMS, WhatsApp, atau e-mel lama.

Anda juga boleh memadam pelbagai jenis foto jika anda jarang mengaksesnya. Tetapi anda juga boleh memuat naiknya ke perkhidmatan storan awan jika anda mahu foto itu disimpan dengan selamat. Sila pilih salah satu daripada 5 penyimpanan awan terbaik pada masa ini.

4. Gunakan Aplikasi Khas

Selain menggunakan pelbagai kaedah manual di atas, anda juga boleh menggunakan aplikasi khas untuk membersihkannya secara langsung. Terdapat banyak aplikasi di Gedung Play yang boleh membersihkan cache, memadamkan aplikasi yang tidak digunakan, dan juga mematikan aplikasi yang menjadikan peranti Android panas.

Permohonan pertama yang agak boleh dipercayai ialah CCleaner. Aplikasi ini, yang juga popular di kalangan pengguna PC, boleh mengeluarkan fail sampah, fail sampah aka, yang tidak lagi digunakan, yang akan membebaskan ruang simpanan. Aplikasi ini boleh melakukan ini secara automatik supaya anda tidak perlu mengganggu mengeluarkannya satu demi satu.

Permohonan seterusnya adalah Master Clean. Selain dapat memadam fail sampah, aplikasi ini juga boleh mematikan aplikasi yang menjadikan Android perlahan dan boleh membuat RAM lebih lega. Selepas menggunakannya, anda pasti akan merasakan peningkatan prestasi pada telefon pintar Android atau tablet anda.

Permohonan terakhir yang anda boleh cuba ialah The Cleaner. Aplikasi ini boleh memadam fail sampah, cache, bahkan sejarah panggilan dan SMS. Aplikasi ini juga menyediakan ciri-ciri untuk menjadualkan proses pembersihan pada masa-masa tertentu sahaja. Menariknya, aplikasi ini juga akan memaparkan berapa banyak kapasiti memori yang akan anda dapati selepas proses pembersihan.

5. Pastikan sentiasa Update Games

Setiap aplikasi dan permainan di telefon bimbit anda akan sentiasa dikemas kini atau dikemas kini. Nah, petua seterusnya supaya anda tidak ketinggalan semasa bermain permainan yang memastikan anda telah mengemas kini permainan dengan versi terkini. Kerana, jika anda tidak mengemas kini, kemungkinan permainan akan mengalami lag.