Donwload Aplikasi Ini Untuk Deteksi Virus Corona Cuma dengan Suara

Washington - Berbagai usaha sedang dilakukan oleh para saintis untuk mengesan positif penghidap virus korona dengan cepat dan murah. Salah satunya adalah melalui aplikasi telefon pintar yang dapat menganalisis suara penderita.


Penyelidik di Carnegie Mellon University, Amerika Syarikat, aplikasi itu dapat menentukan sama ada seseorang menderita korona atau tidak cukup dengan suara. Buat masa ini, pembangunan masih dalam peringkat awal.

"Saya melihat banyak pertandingan untuk diagnosis termurah dan terpantas. Terdapat beberapa pertandingan yang cukup bagus dan sangat murah dan cukup tepat, tetapi tidak ada yang lebih murah dan semudah bercakap dengan telefon bimbit," kata Benjamin Striner, pelajar Carnegie Mellon.

Dipetik dari CBS, Khamis (2/4/2020) aplikasi tersebut disebut COVID Voice Detector dan telah diuji. Tetapi pembuatnya tidak berani menjadikan aplikasi ini satu-satunya alat pengesanan, pengguna masih harus diuji lagi secara perubatan.

"Matlamat utama kami sekarang adalah mengumpulkan banyak rakaman suara yang dapat kami gunakan untuk meningkatkan algoritma," kata profesor Bhiksa Raj dari Carnegie Mellon.

Mereka optimis bahawa aplikasi itu akan berguna untuk mengesan orang positif virus korona dengan betul. Seperti diketahui pada masa ini, banyak negara mengalami kesukaran untuk melakukan ujian dalam jumlah besar kerana masalah dalam ketersediaan peralatan atau kos.

"Hasilnya mesti disahkan oleh profesional perubatan dan diuji oleh agensi kerajaan. Sehingga itu berlaku, aplikasi ini masih eksperimen dan tidak dapat dipercaya," kata Benjamin.